Könyvek, Anyaság, és minden más, ami érdekel...

VargAda.blog.hu

VargAda.blog.hu

Hello Mensturáció!

Hogyan változtattam meg azokat a napokat.

2021. május 19. - VargAda

Ez az a bejegyzés, amit kérek ne olvassanak el férfiak, mert ahogy a címben is jeleztem: ez a menstruációról szól, azokról a bizonyos napok túléléséről. 

Az ember lánya, egyszer nagylány lesz - és most a fizikai fejlődést vegyük alapul - akkor elkezd menstruálni. Ilyenkor segítségére vannak a körülötte élő nők, akik az anyjuktól hallottak erről arról. Minket a világ legjobb biológia tanára világosított fel először egy osztályfőnöki órán a nővé válásról, a menstruációról. Amikor én még kislány voltam nem illet ezekről a dolgokról beszélni, és nem volt internet sem. 

Voltak a betétek, amik ha elmozdultak okoztak baleseteket. Én azon szerencsések közé tartoztam, akiknek napra pontosan jött meg, és tudtam, hogy az bizony hat napig tart. Minden táskám rejtett zsebeibe volt betét, tampon, a váratlan helyzetekre, ami sokszor húzott ki a slamasztikából engem és barátnőimet. Mindent kipróbáltam, már csak a kíváncsiság, és a kényelem oltárán, hogy tudjam "hozzám melyik betét/tampon való". 

Sosem használtam semmi intim tusolót, vagy ahhoz hasonlót, mert rögtön az első nőgyógyászom felvilágosított róla, hogy azok elfedhetik a "bajokat", és inkább derüljenek ki, minthogy még nagyobb bajok alakuljanak ki egy fertőzésből. 

Terhes lettem, és amikor kiderült hogy lányom lesz, életem párja halkan és viccesen megjegyezte, hogy "akkor mostantól tamponra kell gyűjteni." Az a helyzet, hogy nem állt messze az igazságtól.

pexels-karolina-grabowska-4238994.jpgA menstruáció, a világ legnagyobb üzlete.

Betét (28db), ami kitart másfél hónapos időszakra
1.500,-/csomag X 12 hónap = 18.000,-/év 

Tisztasági betét (76db) csomag
1.000,-/csomag X 3 = 3.000/év

Vannak napok amikor kell a tampon:
1.600,-/ 32db-os doboz / nekem elég egy évre

Éves szinten ez 25-30.000,- között mozog. 

Nem tűnik soknak, de az ipari betétek betétek, hol vékonyak, hogy kényelmetlenek, hol túl szagosak, és ami azt illeti senki nem tudja miket tartalmaznak! Környezet szennyezők is, ami elgondolkodtatott, hogy miért nem érzem biztonságosnak, ami sosem bomlik le. Én rendszeresen fejfájással és émelygéssel éltem túl azokat a tamponos napokat. 

Elhatároztam, hogy változtatni fogok, főleg a lányom születése után erősödött ez a gondolat.

Arra nem tudtam rávenni magam, hogy legyek öko anyuka, aki nem használja a pelenka adta lehetőségeket, és nagyon felnézek azokra, akik képesek voltak a mosi pelussal végig csinálni a babázást - bár az is igaz, hogy hozzám ez a lehetőség nagyon későn érkezett, és akkor már éppen szobatisztává vált a gyermekem. Nekem nem ment, de egy ökopiacon fedeztem fel messziről a mosható esti egészségügyi betétet, meg a kelyheket...és a frászt hozták rám. 

A kehely azóta is a dobozában hever. Egy műanyag kelyhet felhelyezni nem nagy dolog, de azt onnan tele vérrel kivenni...hm.

Majd egy barátnőm segítségével vásároltam esti mosható betétet, amit nem csak otthon vart meg valaki, hanem olyan márka volt, amiben sokan megbiztak a környezetemben. Eleinte féltem, hogy lesznek balesetek, de hála a jó égnek sosem volt gond, még a legnehezebb estéken sem. 

Így azzal a három darabbal estére kiváltottam az eldobható betéteket =
8.000,- / 3 esti mosható betét - ennek három éve! Akkor erre egy beféktetésként tekintettem! 

Mosható betétek miatt változtatnom kellett pár dolgon:

- elmondtam a férjemnek, hogy ezeket nem kell betenni a szárítógépbe,
- ha becsukom az ajtót, akkor éppen ki akarom öblíteni - ritkán csukom be előtte az ajtót, de ez pont az amikor igen -,
- és megszoktuk a kinézetét, ahogy felteszem a szárítóra, mert pont úgy néz ki mint egy betét, csak anyagból és fekete a színe. 

Pasik szerint ez undorító, amit én megértek, de rendkívül hasznos az emberi testnek! 

Majd ki akartam próbálni valami újat, ha már az esték biztonságossá váltak, és rendeltem egy magyar cégtől menstruációs bugyikat. Le kellett mérnem a combomat, a derekamat a megfelelő méret miatt. 

Persze akkor jött meg a csomag, amikor nekem már abban a hónapban nem volt rá szükségem, de felpróbáltam és először az volt az érzésem, hogy fürdőruhában lennék. Vastag volt az anyaga, kicsit szoronak találtam, így eléggé bizalmatlanul álltam a menstruációs bugyik előtt. Majd eljött a használat ideje, és hogy mennyire nem bíztam a termékben, mi sem mutatja jobban, hogy eltettem betéteket, pót bugyi, és nadrágot is a táskámba. 

Kiderült, hogy a bugyinak kell a szorosság, hogy tudja tartani a "folyadékot", és a legnehezebb napokon sem hagyott cserbe, ami nagyon meglepett. Egy bugyi, egy nap - de nem mondom, hogy nem várom az estét, hogy letusolhassak.
Meglepően kényelmes, és biztonságos: 23.000,- / 3 db - ez is befektetés, amivel gyakorlatilag kiváltom az eldobható betéteket. 

Mi változott mióta leváltottam az eldobható betéteket / tamponokat?
- elmúlt az émelygés, és a fejfájás, furcsa szagok,
- megváltozott a vérzés, és már nem halok bele azokba a napokba, 
- éves szinten marad plusz 30.000,- a kasszába, és nem keresem az igazit, ami pont hozzám való,
- lehet már nem kell a lányomnak tamponra gyüjtögetni, és tudok neki alternatív lehetőségeket mutatni, amivel kicsit óvjuk a környezetet is :) 

Azt nem tudom még mit kezdjek a tamponokkal, meg betétekkel, amik most ott figyelnek a dobozokban, de valószinüleg a menstruációs szegénység kampányához csatlakozva, el fogom őket adományozni. 
Sosem késő változtatni, és utána olvasni bizonyos dolgoknak.

Én sem akartam megváltani a világot ezzel a bejegyzéssel, de erről is ugyanúgy kell beszélni, mint a reklámok szerint a
hüvelygombáról...

VargAda

A bejegyzés trackback címe:

https://vargada.blog.hu/api/trackback/id/tr5816566276
Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása