Könyvek, Anyaság, és minden más, ami érdekel...

VargAda.blog.hu

VargAda.blog.hu

Az országos könyves felmérés ötlete és a megvalósítás.

2017. november 03. - VargAda

Sziasztok,

Amikor kitaláltam az országos könyves felmérést, annak azért volt előzménye.
Többször is megkeresték a Kildara weboldalát, hogy szeretnének rajta reklámozni, és ehhez sokan sok féle adatot kértek be tőlem. Volt akinek nem voltunk elegek a 300.000-es elérésünkkel :) A mai napig nincsen rajta reklám! Aztán volt egy cég, aki mindenkinél több kérdést tett fel, és megszületett az ötlet.
"Ha mi nem tudjuk a kérdésekre a választ, honnan tudjuk tényleg mire lenne szükségük az embereknek?"
Láttuk, hogy kisebb / nagyobb könyves csoportok fel fel tettek kérdéseket, de az emberek nem válaszolták meg. Azt is tapasztaltuk, hogy ezekből a kérdésekből nem igazán tudunk meg sokat.

Feldobtam az ötletet a bloggereknek is, és meglepetésemre, nekik is tetszett. Mindent megpróbáltunk megkérdezni, és ez a folyamat nagyon hosszú volt. Volt olyan, hogy hajnalban felkeltem a kislányomhoz, és akkor jutott eszembe, hogy oké, megkérdeztük könyvet papír vagy elektronikus módon olvasnak-e, de mi a helyzet az illegális könyvletöltésről? Beírtam a csoportunkba és rögtön jött még 5 kérdés a témához. De ilyen volt a könyvtári szokások kérdéskőre, amit én először nem akartam betenni, de olyan jók lettek a kérdések, hogy nem volt mese, bekerült, és milyen jól tettük.

A kérdéseket összeraktuk, de ahány szem látta, annyi új ötlet érkezett. Átnéztük nyelvtanilag, szövegileg, szerkesztettük és elkezdtük tesztelni, finomítani. Mindenki bele tette a tudását, és az egyéniségét.

Emlékszem, hogy július 4-én este küldtem ki a sajtóanyagunkat, 5-én már három rádiós interjút kértek tőlünk, és 6-án már bent ültem az RTL Reggelijében Szabados Ágnessel, ahhoz képest, hogy 10-én akartuk csak elindítani az egészet, ötödikén este már 900 ember töltötte ki a 10 perces kérdőívünket. A média imádta, az emberek kérés nélkül osztották, tették ki a könyves közösségekbe. Elképesztő volt a reakció, mindenkinek tetszett, és nem azért csináltuk, hogy a Kildara neve mindenhol ott legyen, hanem mert tényleg kíváncsiak voltunk arra, hogy ma hogyan és miként olvasnak az emberek, hogy jutnak a könyvekhez, miről mi a véleményük. Volt sajtó listánk, írtunk mindent - megkapták-e a levelet, volt-e reakció, láttunk-e megosztást, interjú?? ...mindent! Ugyanígy csináltunk Facebook listát is (csoportok, emberek, közösségek, reakciók)

Emlékszem arra, hogy mennyire remegett a kezem mikor kitettem a weboldalra, a facebookra, élessé téve a felmérést. Olyan idegesség fogott el, hogy azt hittem rögtön felzabál, de megnyomtam az entert, és vártam a következményeket.

pexels-photo-269318.jpeg

Volt olyan reakció, amire sokan azt mondták "nem lepődj meg, a molyok már csak ilyenek!" minden kérdésünket kivesézték, és azt éreztem, hogy tényleg nincs menekvés, ez a publikálás ára. Persze akadtak értékes vélemények is, ami miatt bekerült az "elvált" gomb, a "külhon" és még pár apróság. Én türelmesen elkezdtem minden üzenetre válaszolni, és elmagyarázni, hogy ezt a kérdőívet más is össze tudta volna állítani, de mi 14 év után így tudtuk ezt összerakni:
- nem vagyunk kutatók (nincs kontroll csoport, meg más tudományos alapunk, visszacsatolásaink...stb.)
- nem csináltunk még ilyet, igen lehetnek benne hibák - ezt vállaltuk,
- mi sem tudtuk mi lesz, de azt gondoltuk, ha 1000 embert elérünk az már óriási siker...a 4000 feletti kitöltés minden álmunkat felülmúlta. Úgy, hogy nincsenek benne dupla kitöltések, robotok.

Kaptunk pár trollkodásos választ, amiről szintén írni fogunk - nagyon feldobták a napunkat! :)

Megjegyzem, most is kapjuk a megjegyzéseket, amivel persze semmi gond nincsen, hiszen az volt a cél, hogy beszéljünk róla, de amikor fikázással van tele egy hozzászólás azon még most is felhúzom a szemöldököm...hogy mi? Ugyanitt szintén nem tudtunk mit kezdeni azzal, hogy voltak olyan csoportok akik nem tették ki a független könyvekkel kapcsolatos kérdéssort. Sokan kitették, rengetegen osztották meg, híresek, és civilek, tanárok, diákok egyaránt, mert ez senkinek nem okozott gondot...aztán mégis.

Nagyon sokat tanultunk magunkról, de még többet a tapasztaltunk az emberekről és a könyves közösségekről, de ez majd egy másik cikk lesz!

Én úgy vélem, hogy bár nem kutatást hanem felmérést csináltunk, 4044 ember válasza igenis reprezentatív, a könyveket szerető emberek (12-75 év) között. Mi nagyon hálásak vagyunk érte, és én jómagam a Kildara bloggereinek külön nagy köszönettel tartozom, mert ez egy igazi csapat munka volt. Fél év előkészület, 3 hónap aktív munka, és még csak a nyers adatokat mutattuk meg!!

Hamarosan érkeznek további adatok is kicsit részletesebben, mert van miről beszélni, értékelni.

Annak meg nagyon örülök, hogy erről tudunk beszélgetni, mindenkinek van véleménye, íróknak, kiadóknak, tanároknak, és mindenkinek...ezért már megérte!

VAdrienn

A bejegyzés trackback címe:

https://vargada.blog.hu/api/trackback/id/tr9313159918

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása